Saturday, February 25, 2012

OH ABG TUKUL ! (penammat)

 

**bace review utk episod awl :)

****
" pakwe ? where's the fire huh ? dsr tukul . "

" hey , tukul ? sikit punye hensem aku ni kau pggil aku tukul ? bragak r weyhh ! "

" kau nk ape sbnrnye ni ? lmbt 15 minit krg kne hantar msuk UBK . Lu nk ke ? cukup2 la 1 skolah knl aku sbb kau  .. "

" hekelehh , aku lak kene . dasar sepet . asyik nk gelar org j .. ni haa . jdual ltihan b4 kite tournament kt Korea lg 2 bulan .. kau , jgn mls . aku sepuk kau krg , kau dh r pmls sepet . kuat ngumpat aku lak tu . aku tau la aku hensem . jgn lebih2 . krg kau curik hati aku kang , dosa tau . "

" dlm mimpi kau . bg pnmpor kang . dh , pi men jauh2 . aku tgh study ni . fizik lak tu . kau nk cover balik ke ? kau kn mengong .. "  bls Mela selamba ..

" ahem , kau tau knape aku brani buat bisik2 kt Cikgu Lowyat mcm td ? sbb fizik aku tk prnah bwh 80% . so watch ur words again Miss Melawati Athiya sepet siput . chow ! btw , ptg ni jgn lupe dtg . kalau tk , kau mmg tkkn knl erti hidup lg .. bye syg .."  Wafi pon mngucapkan terima kasih kpd Cikgu Lowyat dn melambai ke dlm kelas 4K1 . Hbis seisi kelas mmbls lambaian Wafi tu . Ceh ! Romeo hbis la konon . Ptuihh !

Biadap punye laki .. Hidup mnyakitkn hati aku j . Tunggu la kau petang ni . Hidup tk hidup kau dgn aku . Dlm kepala Mela dh bsusun 1001 agenda kejam buat Wafi si tukul tu .

' gali kubur sedia kain kapan cepat2 Wafi syg .. ' bisik Mela dlm hati bsme 1 sengihan yg tsgt kejamnye ..

****
Petang tu Mela dn team yg lain bpusu2 ke padang sasar yg trletak di blkg aspura SSA . Dn mcm biasa , Wafi sbgai ketua pasukan mnjlnkan pmrinthn kuku besinya trhadap pasukannya lebih2 lg kpd seterunya , Mela .

" Mela sepet siput !! kau lead warming up . aku nk checkup barang jap .. "

" baik abg syg ! " Jerit Mela .

' aikk bdk ni ? syg tu wehh . kau curik hati aku lg buat kbrape kali dh ni ? ' sengih Wafi mlebar .

" Uyyyoo ! syg tu beb ! "  jerit Ikmal dn Hidayah budak paling junior dlm team tu . Pecah tawa 1 padang dek ayt bdk bdua tu .

" Heh , sypla korg , aku siku seko2 kang . Bru tau langit tu besar ke kecik "  marah Mela . Padahal dlm hatinya turut ketawa mggila . Abg syg ? Yucks ! Bg aku baldi skrg .

Latihan pd petang itu bjalan sperti biasa . Mereka harus blatih bsungguh krn tournament yg bkl blgsung di Korea itu adlh peluang sekali seumur hidup dn sgt ssh utk mnyertainya .. Peluh mmercik , terik sang suria tidak lg dpedulikan . Kejayaan harus ade dlm tgn . Itulah tekad 1 pasukan ini .

" Wafi , come here . aku ade bnde nk kasi kt kau ni . tnda trima kasih sbb jaga aku n the other team . bdamai ? " kata Mela smbil buat muka comel dn 'peace' di jari . 1 kotak bwarne biru dn 1 botol air teh 'o' disuakn kpd Wafi .

" Lg 1 , bukak kt bilik nnti . Pstikn kau tkde sakit jantung atau darah tinggi atau sakit limpa . aku tknk msuk UD sbb kau wehh . "  sambung Mela .

" terima kasih . " Wafi tsengih . Dia tidak syak ape2 krn muka Mela tsgt la innocent thp tk hengatnye . Dlm hati Wafi dh tloncat2 mcm monyet mkn belacan campur budu . Riang sgt hatinye dpt hadiah dr Mela si pujaan hati . 

' Melawati Athiya , kau curik hati aku lg . lg la aku suka nk sakat kau . Comel ! ' Bisik hati Wafi . Jantungnya dh mcm racing kuda sbb happy sgt . Agknya kalau jantung dia boleh msuk racing , konfem mng tnpa btnding laaaaa . *erk , over ek ?*

***
Kt dorm wafi , kotak dibuka perlahan . Air teh 'o' yg dberi telah hbis diminum bsame dgn Aan teman sebiliknye .. Wafi yg smmgnya dr peteng td sgt gembira dn teruja utk mmbuka isi kotak biru tsebut .. Riak muka Wafi tenang . Trdapt sebungkus chewinggum dn sehelai notepad bwane kuning . Chewinggum dtrik satu dannnnnnnnnnnn toing ! Melompat lipas tiruan betul2 atas tgn Wafi . Ape lg , melatah hbis Wafi . Smmgnya 1 sekolah tahu Wafi sgt elergik dn cuak thp tah brape thp thdp lipas . Fobianya tk sudah . Wafi dh gigil 1 badan .. Dlm hati segala sumpah seranah yg bbakul2 telah dhadiahkn khas buat Melawati Athiya Bt. Ali yg dsygi . Notepad bwne kuning itu dbace geram ..

'HERE CIK LIPAS FOR YOU SUCKER !'

Hati Wafi panas , jahat harus dblas jahat . Wafi nekad .

Sejak detik itu , perasaan syg trus btukar mnjd nmnjadi benci . Tidak dnafikan , msih tselit rse syg dsblik bnci , skit jiwa dsblik rindu . Akibat ego antara Wafi dn Mela , akhirnya rasa itu tkubur bsama detik dn masa ..

****
9 tahun kemudian ...

" Mela , kau dh bjaye dlm sukan . study kau pon kau dh success . now , kerja pon dh ttap . 25 dh skrg . mak rse , dh sampai waktu ank mak ni kawin . hmm , dh cukup dh syarat ni . sampai bila kau nk igt2 dkt si Rayyan tu ? dia tau main2 kan kau j . go n find ur life syg . life must go on right ? Allah plg tk suka hambaNya yg selalu putus asa . Mela syg mak kan ? abah , abg kakak adik Ilham , sume syg Mela . "

" Mak crikkn j lah utk Mela . Mela redha la mak . "

Pbincangn mlm itu sgt mnyesakkn kepala Mela . Ah Rayyan . Lelaki mmg pandai bmain kata . Aku syg dia sparuh mati . Last2 kau pg kt Ica Camca tu ? Mentang2 la die model . Hotstuff gituh . Mentang2 la aku ni stok ustzah sikit . Kau nk pegang aku tk kasi , kau nk sentuh aku larang . Kau kena paham Rayyan , haram kan bsentuh dgn yg bukan ajnabi . Kau masih lg mcmtu . Tkpe . Kau kisah aku yg lepas . Aku doakn kau bahagia dgn Ica Camca . Akhirnya kau jdkn jugak Ica yg sah buat kau . Alhamdulillah ya Allah kau bukakkn pintu hidayah dn rahmat buat kwn aku ..

2 tahun lepas ...

Kisah aku dn Rayyan bmula selepas Wafi mmulakan perang dingin thdp aku . Rayyan dtg mngetuk pintu hati aku . Pknalan yg sungguh mudah . Dia hadiahkn aku 3 kuntum bunga ros merah dn aku faham dgn maksudnya . Ah , tlampau bodoh aku waktu itu . Mudah ditiup amarah nafsu syaitan . Cerita kami sgt indah . Rayyan tnyata seorg kekasih yg sgt baik dn memahami . Semua ttg dirinya sgt mnarik hati wanita ku yg dahagakan kasih syg seorg lelaki yg bgelar kekasih . 1 pkara sj ttg dirinya yg sgt aku bnci . Ya , Rayyan selalu curi2 utk mmegang tanganku itu dn ini . Walaupun aku bukanlah dtg dr latar belakang keluarga yg kuat agama , tp aku tidaklah sebodoh itu utk mmbnrkn lelaki yg tidak halal bg diri ku mnyentuh diri ini ssuka hati . Ketika itu aku juga tidak tahu halal dn haram dlm phubungn . Selagi tidak bsentuh dn tidak bdua duaan , aku dn Rayyan tidak melakukan dosa . Walau hakikatnya , syaitan sdg mntertawakn kbodohan aku ketika itu .

'Ah , betapa bodoh dn jahil kau Mela ! '

Ketika itu , aku tk pham mksud " SAYA CINTAKAN AWAK KERANA ALLAH " Ape yg aku tau , aku syg die .  Kata org , kusangkakan panas sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari , sepucuk kad dr Ica yg aku dpt amat mnyentap sanubari aku .

Undangan Walimatul Urus .

Alisya Bt Shamsuri
dan
Rayyan Indrawani B. Marwan

Ah , sedih gile . Baru aku faham erti frust dn menonggeng waktu itu . Patutlaa hampir 3 bulan Rayyan tidak mghubungiku . Rupanya , setelah aku nekad bjumpa dgn dua bkl suami isteri ini , barulah aku tahu yg mereka telah lama mnjalin cinta dn aku hanyalah tempat utk dia bsuka2 . Sungguh jatuh maruah aku ketika itu . Malu yg tidak dpt aku selindung . Aku keluar dr tempat itu . Sebelum itu , sempat aku mncurahkn teh ais limau kurang susu aku tepat ats kepala Rayyan dn magkuk cili jeruk aku tabur ats beg tangan Ica . Lega hati aku . Dlm hati aku doakn agar mereka kekal dn jauhkn aku dr dua makhluk tuhan yg sgt 'baik' ni . InsyaAllah .

Kini ..

Mak aku , Puan Airine , asyik mengasak kepala dn telinga aku dgn soalan BILA NK KAHWIN ? Arghh ! Mak , sampai seru nnti kawin laa . Nk kumpul duit sampai boleh beli rumah 3 tingkat kereta 2 pintu walau hakikatnya duit simpanan hasil kerja aku sebagai seorang jurutera automobil sgt mampu utk membeli semua itu , tp hati sgt berat . Lg2 dgn kes Rayyan dn Ica tu . Aku jd takut . Bukan tkde yg cuba mnjengah mnyampaikn hajat utk bkwn , tp aku lg selesa mnjd kwn sahaja . Aku Melawati Athiya B. Ali masih dlm pncarian mnjdi muslimah yg bkn baik ddunia tp dberkati Allah diakhirat . InsyaAllah . Aku tk ingin mengulangi kesilapan masa lampau aku .

" Melawati Athiya , meh sini mak nk tunjuk something . haritu Mela suruh mak carikkn sorg lelaki yg boleh bwk Mela ke pintu redha Allah kan ? Jdkn hidup Mela lengkap sbgai seorg wanita kan ? Mela suruh mak crikkn sorg laki yg boleh jd imam Mela di dunia dn insyaAllah di akhirat kan ? I found him . InsyaAllah . Die dh setuju . Ibu dn Abi dia pon dh setuju dgn cadangan ni . Die sanggup support semuanya . This is the picture of ur future imam syg ... " Ibu mnyuakan 2 keping gambar jejaka itu dn mngusap lembut rambutku yg brada di kanannya ... Aku tpanar . Aku mmndang mak dgn muka tk pcaye . Mak aku angkat kening . Aku menggeleng2 kan kepala aku . Mak dh mnjuling mata . Aku rasa nk mnangis . Lalu , pecah jua empangan mata aku .. Mak , knape Iman Wafi B. Abdul Razak ni yg mak pilih ?

" Mela , jodoh tu rahsia Allah . Sebelum Wafi terima Mela , 1 bnde j dia ckp kt mak .. "

Mak : Wafi setuju ?
Wafi : Dia adalah bidadari sy yg Allah ciptakan khas utk sy . Dan sy yakin dgn ketentuanNya Cik Ai .

" Dia senyum j waktu tu . Tenang sgt air muka dia seakan2 dia dh tau Mela mmg utk dia . Terimalah dia nak . Dia dh brubah . Dia bkn mcm Wafi yg dulu . Buat solat istikharah . Mak tk paksa .. Mela dh besarkn ? Fikirlaa sebaiknya . "


****


" Mela ! Kite dh balik ni ! Zara ngn Zahran mne ? "


" Abg , Mela kt dapur ni . Zara ngn Zahran kt ats . Td lepas amik kt rumah Cik Ipah , org terus tidurkan cik kembar tu . Memekak mcm org tua j ank awk tu .. "


" Ekelehh , memekak ikut ibu die gak . blahhh r nk salahkn kite . "


" Ni pehal crik gado ni ? Mogok krg . Tidur kt bawah . "


" Alaaa cik sepet siput ni marah pulak . Kite main2 j lah . Ank kite dlm tummy yummy ibu die ni sihat tk ? " Suami aku mngusap perutku yg kini brusia 6 bulan . InsyaAllah bakal mnjengah dunia pd bulan 9 ini . Sungguh aku bahagia sekarang . Betullah kata org , jgn dbenci nnti Allah balikkn jd syg . Jgn trlampau mengagungkan cinta dunia krn dlm sekelip mata cinta itu akn pergi tnpa diduga . Aku Melawati Athiya kini bahagia disamping suami a.k.a. ABANG TUKUL si Iman Wafi . Tnyata mimpi yg ku dpt 3 malam itu adalah petanda dr Allah bahawa Wafi la jodohku yg trbaik .. Alhamdulillah . Terima kasih krn mgurniakan seorg imam yg trbaik buat diriku ini .

Iman Wafi seorang yg tinggi , bcermin mata sejak azali ( tk tau la mcmne die boleh power memanah kan . pkai kanta agknye . ) Mmpunyai keistimewaan dmana klihatan sgt macho dn super kacak bila mmakai baju melayu dn kain pelikat . Bkulit sawo matang . Hidung tk brape mancung tp comel dpndang . Ah ! Encemnye suami aku ! Bulu kening bgai dpotret mata bagai merlin dn aset tpentingnya RAMBUT ! Kalau ditiup angin mcm menari2 rambut dia tu . Rasa hari2 aku nk pegang tarik2 ! Kisah ape ? Dh halalkn ? Ni lah yg bestnye kalau dh halal , nk tumbuk cubit gigit semua dh boleh . Indahnya alam pkahwinan . Kalau aku tahu , lama dh aku suruh mak carikkn dulu *nada gatal* Dia tidaklah sekacak Rayyan , semanis Aan dn semerdu TL aku ah gedik ! Tp daya penarik yg ada dlm dirinya cukup dn sempurna utk diriku . Syukur .

Cinta itu cahaya sanubari . Kurniaan tuhan fitrah insani . Dan dimana terciptanya cinta disitu rindu bermula . Cinta Illahi cinta sejati membawa bahagia kekal abadi . Cinta manusia hanya sementara . Cintakan dunia ia akan hilang . Cintakan Allah , bahagianya kekal ..

" Cinta ini memang fitrah, tapi jangan kita jadikan ia fitnah.  Sebagai contoh, bila kita sedang berpuasa, kita disuruh agar tidak  mendekati makanan kerana boleh jadi ia membawa fitnah yang boleh membawa kita berbuka puasa. Maka begitu juga CINTA, rasa suka itu fitrah. Jadi, kita dilarang mendekati maksiat seperti zina hati, dating dan bergayut dengannya di telefon agar fitrah itu tidak menjadi fitnah. Sehari tak bercakap dengan si dia jadi gundah, tapi sehari tak bangun qiamullail, tak pulak rasa begitu. Kalau penyakit ini ada dalam hati kita, hati-hati. Jangan sampai cinta yang kononnya suci ini jatuh martabat menjadi cinta rendah, iaitu bila mana cinta manusia lebih daripada cinta Allah.. "


****
" Mela , jika mereka sibuk mencari cinta , biarlah kita sibuk mencari iman . Mela , kite nk awk bbaik2 balik dgn Rayyan . Sampai bila Mela nk mmbnci dia ? Mela , sdgkn Rasulullah mngapunkan umatnya tkkn Mela tknk pulak ? Kite tau Mela bkn rasul . Tp Mela umatnya . Mela tk boleh terus2 mcmni . Nk redha Allah , nk syafaat Rasulullah , Mela kenelah brusha utk mnjd lbih baik kan ? Come 'ere my lady , i love u so freak much sepet . Take this phone , call Rayyan . Kite bnrkn . " Aku mmndang Wafi dgn prasaan bbaur . Nmbor Rayyan dpilih dn aku nekad , pkara ini harus dselesaikan malam ini juga ..


24 September 2028 ..


Melawati Athiya kini brusia 33 tahun .. Hidupku cukup bahagia . Syukur Ya Allah krn masih mngizinkan aku utk terus mngumpul sbyk bekalan utk di akhirat kelak . 4 org insan yg kau kurniakn kpd aku , Iman Wafi , suamiku , Zara , Zahran dn Zain sbagai pnyeri rumah tangga kami . Benarlah kata org , benarla kata kau Nurul , jgn dok kalut benci , nnti tkenan mak dia mask pinang aku . Tp ni dh tbalik , mak aku yg pinang die . Alahaii .. Grand la u puan emak . Nsib aku tk tolak . Kalau tk belum tentu aku jd perempuan dlm erti kata yg sebenar . So , korg korg haa , tu yg kt sane tu . Kalau bcinta bagai nak rak pon , kalau dh dekat takdir kau tu die bkn pdamping kau , cucuk mata hntak kepala kerat jari pon bnde tu ttp tkkn tjdi laaa . Dgr ni nasihat aku ye . So , bcinta boleh . Tp pandai la pilih . Pilih org yg kau yakin nk jadikan suri hidup , imam dunia dn akhirat . Kalau takat suka2 , baik tk payah . Baik bcinta dgn kura2 j . Paham ? Okey . Cukuplahh . Sat lg aku nk pi keje . Arghh ! Penat kot jd engineer + ibu + isteri + anak + hamba yg bjaya ni . Tp kalau hati tu ikhlas , sume jd mudahkn ? Dgn kehendakNya . InsyaAllah ..


Yg bahagia ,
Mela 


" Abg Tukul ! I LOVE YOU ! "



Tammat :)

#sy bdk baru belajar kalau salah tolong cubit2 kan . Haha #

6 comments:

Insyirah Azman. said...

Amoy acane nak tuka lagu. Aku takpass lagi buat mende uh. Bagi aku url weh, lupe dah. Hewhew, bg url tu dekat celcom aku yeh yehh? :D tq babe.

Nadiadress said...

omg !! hahaha best dohhh ni nak buat kuak rama2 dekat belog kau ni :) hehehe thumbs up babe ~ keeponwriting yoaw -
love your entry
~nadiah kamarudin~

seyra . said...

kesudahnye nama aku sejemput yo haha.

Ash said...

Ak xbc un,ak komen je,haha,merpek ape tah,da cm mjlah solusi pengetua slalu bc uh

Aishah Indra said...

kau letak indra tu sbb kau ingt kat aku ehh ?? hahaha PAPEPONN AMOYY KELASSSSSSSSSS

ria rara said...

haha yeay nama aku jugak banyak