Wednesday, May 29, 2013

Kadang-kadang...

KAU NAK SANGAT MAKAN AKU PUNYA SARKASTIK? HAAA NAH AMIK,


TAK TAHU LAH PULAK KALAU ORANG HEBAT MACAM KAU ADA KUASA SAMA BESAR DENGAN TUHAN UNTUK MENILAI BAIK DAN BURUK MANUSIA..

APA BESAR SANGAT KAU DAH BOLEH TAHU ESOK LUSA PENAMAT KAU SYURGA KE NERAKA?

APA HEBAT SANGAT KAU KALAU KAU HIDUP MENDABIK DADA KONON KAU PALING HEBAT DALAM DUNIA. JANGAN CAKAP KAU SOLAT PENUH, PUASA TAK TINGGAL KAU DAH CUKUP HEBAT NAK COP...

"weh, kau ni ape jenis manusia? tk pernah aku nmpk kau cium tikar sejadah?"

MANA KAU TAHU DIA TAK PERNAH CIUM TIKAR SEJADAH? IBADAH TU KALAU BOLEH MMG NK TUNJUK DEKAT SMUA ORG KE MACAMNE?

Aku menulis apa aku rasa, baik buruk manusia bukan diukur pada tinggi serban kau, labuh mne hijab kau, kau kalau indah sgt pakaian tp ayat harian kau masih berlandaskan sial dan bangang, apakah itu indahnya ISLAM?

Aku sedar aku hanya manusia biasa, buat salah mmg hobi aku. Aku mmg tk sempurna nk banding anda2 semua yg belajar agama sampai kelas atasan, weh, PAI aku wktu SPM A j.. Mmg tk lawan ilmu kau..

Aku brckp dr hati, kdg2 aku rasa kesal dgn segelintir manusia yg tahu nk crik salah org. Well, enough said, aku selalu jugak buat benda tu sbb aku rsa aku dh baik sgt dgn hanya mmbaca senaskhah buku agama. Aku rasa aku ni dh cukup alim la khatam 1 buku agama.. Aku rasa aku dh cukup perfecto jurus gajah meniti titi bila hbis tgk 1 ceramah agama. Sbb ats rsa dh CUKUP BAGUS sgt dgn 1 benda tu, aku judge org suka suki aku.. Padahal, bak kata org cerdik pandai, 1 jari tunding salah org, 4 jari tunding salah sendiri.. Mmg jari jemari tu kne balik kt diri sndiri.. Contoh bila dh msuk 1 halaqah dgn memember, konfem la bukak gerai ketupat jap, tk byk pon, ade la 2 3 story, pling lama pon 5 minit.. (aku buat sbb tu aku berani ckp..) Contoh, couple.. Paling mudah la sng ckp sbb hihihi semua ade rse kot.. Haaa, dok lah ckp, bdk ni couple tukar2 cotcetcotcet, bdk ni dating tgk wayang cotcetcotcet bdk ni dulu stok ulat buku, laaa ni dh jd stok fly memalam cotcetcotcet, culture shock kot bdk ni cotcetcotcet... Haaaa! See, buat conclusion sndiri, buat dosa lg sbb ngate org, mmg la bnde dia buat tu mcm tk kne kan, but then, mgkin ada reason dia. Apa kata kita ajk dia pekena sirap ais, tanya  

"asal kau jang/milah jd mcmni? ade masaelah, cito la kek den.."

Dgr, dan hadam, baru buat konklusi. Bukan membabi buta dgn ilmu secetek lopak air lps hujan dan kau dah pepandai buat andaian. Kita manusia tk lepas buat dosa. Dosa dgn DIA, carik sejadah, mintak ampun. DIA Maha Pengampun, Maha Mengasihi, Maha Penyayang. Dosa dengan manusia, selesai cara baik. Memaafkan dgn ikhlas salah manusia bukankah perkara yg dituntut para sahabat ku sekalian?

Dari sibuk bercakap, marah2 komen2,tweet2 baik kau bangkit, bangun dari lena kau yg panjang, tu air liur dh level sungai amazon, bangun weh bangun. Masih ada masa. Sampai bila mahu terlena? Bila ajal ada depan mata baru nk sedar langit tu tinggi ke rendah? Jgn lihat siapa yg menegur, jgn lihat buruknya dia. Hidup kena positif, baru nmpk nikmat hidup kt bumi ALLAH yg luas trbentang ni :)

Aku mintak maaf andai aku mcm ckp lebih sudu dr kuah. Aku sedar diri aku siapa. Aku menulis bukan sbb nk carik gaduh. Kalau ada yg tk kena dgn penulisan aku, mohon tegur aku dgn baik. Aku bukanlah manusia berhati batu tk boleh langsung terima nasihat org sbb aku pon manusia. Ada hati, disentuh secara lembut, maka lembutlah tindaknya, disentuh secara kasar, maka? Fikirlah, anda juga manusia. Ada hati ada perasaan. Thanks ^^




No comments: